,
Pracownik, który czuje, że firma zapewnia mu nie tylko wynagrodzenie, ale też stara się stworzyć miejsce wspierające jego potrzeby, chętniej zwiąże się z organizacją na dłużej. Znaczenie benefitów pozwalających zadbać o dobrostan rośnie tym bardziej, że według raportu opracowanego przez Enpulse i Nais o Zaangażowaniu i benefitach 2024, 82% badanych przyznaje, że dobrostan ma wpływ na ich zaangażowanie w pracy. Jak zadbać o wellbeing w firmie? Poniżej wskazujemy przykłady możliwych działań.
Czym jest wellbeing pracowników?
Wellbeing to holistyczne podejście do zdrowia i szczęścia jednostki, obejmujące aspekty fizyczne, psychiczne oraz społeczne. W kontekście zawodowym oznacza to tworzenie środowiska pracy sprzyjającego równowadze między życiem zawodowym a prywatnym, promowanie zdrowego stylu życia oraz zapewnienie wsparcia w obszarze zdrowia psychicznego. Firmy mają szerokie pole do popisu dzięki odpowiednio przygotowanej ofercie benefitów.
Praca sama w sobie to najbardziej stresujący czynnik
W temacie dobrostanu pracowników nadal jest nad czym pracować. Raport udostępniony przez Champion Health wskazuje, że głównym czynnikiem stresu w pracy jest sama praca – aż 73% badanych deklaruje przeciążenie obowiązkami. Ten powód znacznie przewyższa brak wsparcia ze strony kierownictwa (29%), czy też brak wpływu na sposób wykonywania pracy (31%).
W realiach polskiego rynku pracy również obserwujemy podobną tendencję. Według raportu Koalicji Bezpieczni w Pracy, dla 45% badanych nieplanowane działania to jeden z najbardziej stresujących czynników w pracy. Niemal na równej pozycji znajdują się liczba wykonywanych obowiązków (44%) oraz terminy wykonywanych zadań (43%). Jednocześnie badani oczekują od pracodawców konkretnych działań, które wspierają dobrostan. Wśród najczęściej wskazywanych są docenienie (51%), dofinansowanie wypoczynku (47%) i krótsze piątki (40%).
Jak wdrożyć benefity wspierające wellbeing?
Aby skutecznie wprowadzić programy wspierające dobrostan pracowników warto przede wszystkim:
- Zidentyfikować potrzeby zespołu – można to zrobić za pomocą ankiet czy rozmów z pracownikami. Pomogą one określić, jakie benefity będą dla nich najbardziej wartościowe.
- Dostosować ofertę do różnorodności zespołu – podczas analizowania strategii wprowadzenia benefitów, warto uwzględnić różnice wiekowe, różnorodność sytuacji rodzinnych czy zainteresowań. Taka analiza pozwoli na stworzenie atrakcyjnego pakietu świadczeń dopasowanego do ludzi, którzy tworzą daną firmę.
- Komunikować dostępne benefity – regularne informowanie pracowników o dostępnych świadczeniach oraz korzyściach z nich płynących zwiększa częstotliwość ich wykorzystywania.
- Monitorować efektywność programów – analiza korzystania z benefitów oraz ich wpływu na satysfakcję i produktywność pracowników pozwoli na bieżąco dostosowywać ofertę.
Inwestowanie w benefity wspierające wellbeing pracowników to nie tylko wyraz troski o ich zdrowie i samopoczucie, ale także strategiczny krok w kierunku budowania zaangażowanego i lojalnego zespołu. Wyniki raportu jasno pokazują, że warto zacząć od podstaw. Pracownikom najczęściej brakuje pozytywnej informacji zwrotnej, gdy swoją pracę wykonają dobrze. Pozytywny feedback pozwala zbudować kulturę zdrowej komunikacji w firmie, a to już pierwszy krok do szerszych zmian na lepsze.
Czytaj także:
Odpowiedzialna konsumpcja – co to znaczy?
EKO Benefity dla pracowników, czyli jak zmieniamy klimat w pracy
Data aktualizacji:
2024-11-29