Wykorzystaj cykl Kolba w rozwoju zawodowym

Jednym z najbardziej znanych modeli uczenia się jest cykl Kolba – narzędzie, które pomaga zrozumieć, jak ludzie przyswajają wiedzę poprzez doświadczenie. W tym artykule wyjaśnimy, na czym dokładnie polega i dlaczego warto go stosować.

Współczesny rynek pracy zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Rozwój technologii, globalizacja i elastyczne modele pracy sprawiają, że zarówno pracownicy, jak i kandydaci muszą wykazywać się wyjątkową zdolnością szybkiego przystosowania się do zmieniających się warunków. Tradycyjne pojęcia związane z produktywnością czy doświadczeniem zawodowym ulegają przedefiniowaniu, ustępując miejsca bardziej dynamicznemu podejściu. W takim ujęciu najważniejszą kompetencją staje się gotowość i zdolność do ciągłego uczenia się. Aby podołać temu wyzwaniu, warto poznać zasady działania modelu uczenia się przez doświadczenie. Cykl Kolba to nie tylko użyteczne narzędzie, ale wręcz konieczność, jeśli chcemy wdrożyć tę strategię skutecznie. Pomaga on w budowaniu nowych kompetencji i adaptacji do zmiennych warunków. Jak działa ten mechanizm i dlaczego warto włączyć go do swojego rozwoju zawodowego?

Czym jest cykl Kolba?

Cykl Kolba to czterofazowy proces uczenia się, który opisuje, jak jednostki uczą się na podstawie swoich doświadczeń. Model ten wskazuje, że uczenie się jest ciągłym procesem, a każda faza jest niezbędna dla pełnego przyswojenia wiedzy.

Cztery fazy cyklu Kolba

1. Doświadczenie konkretne (ang. Concrete Experience)

Pierwsza faza to moment, w którym jednostka uczestniczy w konkretnym doświadczeniu. Może to być nowe zadanie, sytuacja w pracy, eksperyment lub interakcja z otoczeniem. Przykładem może być przeprowadzenie warsztatów, rozmowa z klientem czy udział w szkoleniu.

2. Refleksja nad doświadczeniem (ang. Reflective Observation)

Po zdobyciu doświadczenia następuje etap refleksji. To czas na analizę i zrozumienie, co się wydarzyło. Ważne jest zadawanie pytań:

  • Co poszło dobrze?
  • Co można poprawić?
  • Jakie były emocje towarzyszące temu doświadczeniu?

3. Tworzenie pojęć abstrakcyjnych (ang. Abstract Conceptualization)

W tej fazie jednostka przekształca swoje refleksje w teorie, zasady lub wnioski. To moment tworzenia ogólnych ram, które można zastosować w przyszłości. Na przykład po przeanalizowaniu trudnej rozmowy można opracować strategię komunikacji na przyszłość.

4. Aktywne eksperymentowanie (ang. Active Experimentation)

Ostatni etap to testowanie zdobytej wiedzy w praktyce. Wprowadzone zmiany są sprawdzane w nowym kontekście, co prowadzi do kolejnych doświadczeń i rozpoczyna nowy cykl. To moment, w którym uczymy się poprzez działanie, wyciągając kolejne wnioski.

Skuteczność tego modelu wynika z połączenia różnych stylów uczenia się – praktycznego, refleksyjnego, teoretycznego i aktywnego. Niezależnie od preferowanego stylu każdy może znaleźć tu coś dla siebie. Dzięki systematycznemu utrwalaniu wiedzy w praktyce unikamy typowego zapominania.

Cykl Kolba w rozwój zawodowy

Cykl Kolba jest doskonałym narzędziem wspierającym rozwój zawodowy, pozwalającym pracownikom i liderom systematycznie doskonalić swoje umiejętności. Pierwszym krokiem jest angażowanie się w różnorodne doświadczenia zawodowe, takie jak nowe projekty, udział w szkoleniach czy rozwiązywanie problemów w miejscu pracy. Tak różnorodne doświadczenia, które będą wykraczać poza standardowy zakres obowiązków, pozwolą na refleksję w szerszym kontekście pracy. Zyskujemy nowe perspektywy podczas analizy sukcesów i porażek. Dzięki temu zdobywamy informacje pomocne w tworzeniu konkretnych strategii i zasad, które można zastosować w przyszłości. To już dobre fundamenty do aktywnego eksperymentowania np. z nowym podejściem lub założeniami. Ten cykliczny proces pozwala na stałe doskonalenie kompetencji, adaptację do zmian i budowanie przewagi na dynamicznym rynku pracy.

Czytaj więcej:

Jak hot desking wpisuje się w trend pracy hybrydowej?

Zarządzaj skutecznie talentami dzięki matrycy kompetencji

Gaslighting w pracy. Czym jest, jak go rozpoznać i jak sobie z nim radzić?

Data aktualizacji:  
2024-12-02